Mainosrahat opinto-ohjaajille

Ammattikorkeakoulut käyttävät hulvattomasti rahaa markkinointiin (HS Kotimaa 11.4.) ja summat ovat kasvussa. Tarkoitus olisi kuitenkin käyttää varat itse ydintehtävään eli opetukseen. Oppilaitoksille on tärkeää tiedottaa itsestään, mutta hienot moniväriopukset suurine lupauksineen saattavat luoda vääränlaista kuvaa tulevasta ammatista ja johtaa opiskelijoita harhaan.

Opiskelijat ovatkin valitelleet, että heille on luotu väärä kuva tulevasta. Tämä johtaa väärien opintovalintojen tekemiseen, opintojen keskeyttämiseen, opiskelujen pidentymiseen ja lopulta työurien lyhenemiseen.

Olisiko syyytä panna jokin katto mainonnan suuruudelle tai ohjata ylimääräiset rahat lukioiden ja toisen asteen ammatillisten oppilaitosten opinto-ohjaajien palkkaamiseen? Parhaimmillaan opinto-ohjauksen tulee olla henkilökohtaista, säännöllistä ja opiskelijan vahvuudet tunnistavaa. Tässä olisi erinomainen tilaisuus tiivistää yhteistyötä toisen asteen oppilaitosten ja korkeakoulujen välillä!

Uskon uravalintojen tekemisen mieluummin pätevien opinto-ohjaajien kuin mainonnan harteille. Toimenpiteet saattaisivat johtaa parempaan lopputuloksen opiskelijan ja yhteiskunnan kannalta.

Raija Vahasalo (kok)
Kirkkonummi

HS Mielipide 12.4.2011

Leave a Reply